Monday, April 19, 2010

Hujan Oh Hujan



Sekarang ini langit selalu mendung diwaktu petang maka bermulalah episod baru iaitu HUJAN. Pepatah ada menyatakan "Sediakan Payung Sebelum Hujan" bermaksud setiap tindakan atau kerja yang dilakukan dengan penuh perhatian dan berhat- hati untuk mengelakkan kejadian yang buruk akan berlaku.

Tahukah Saya Bagaimana Hujan Terjadi?

“Allah, Dialah yang mengirim angin lalu angin itu menggerakkan awan dan Allah membentangkannya di langit menurut yang dikehendakiNya, dan menjadikannya bergumpal-gumpal: lalu kamu lihat hujan keluar dari celah-celahnya. Maka apabila hujan itu turun menimpa hambaNya yang dikehendakiNya menjadikan mereka gembira. (Surah Ar-Rum: 48)

Ketika musim panas permukaan laut, sungai dan tasik akan meruap dan gelembung - gelumbung air akan naik ke atas udara di atmosfera. Air yang terperangkap di udara akan membentuk lapisan awan proses ini berulang - ulang sehingga langit akan diliputi sepenuhnya dengan gumpulan awam.

Sehingga sampai ke satu tahap di mana air yang berada di dalam awan menjadi lebih berat dari udara ia akan jatuh ke bumi dan dikenali sebagai HUJAN.






tahukah saya said : Buah Mangga sedap dimakan jika dibuat jeruk

4 comments:

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

tahukah awak bahwa buah mangga jg sdp dimakan bersama budu n belacan...org kelate amat menggemarinya...

wan said...

memang sedap

Unknown said...

mmg sodap..smpi x nmpk insan di depan mate ketika makan...

Post a Comment